سایت آتش نشانی | سايت دانشجويي ايمني و اتش نشاني

درباره سايت
سايت دانشجويي ايمني و آتش نشاني اولين سايتي است كه به صورت تخصصي در رشته ايمني و آتش نشاني قدم برداشته است
موضوعات
آرشيو
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :

عضويت در سايت

نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار سايت
» امروز : 0
» ديروز : 0
» افراد آنلاين : 1
» همه : 344024
پيوندها
لينک هاي روزانه
لينكي ثبت نشده است » عشق من
» آرتـــا کد
» بيگ تـــــم
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
عضويت لغو عضويت

آخرين مطالب
برترين مطالب
مطالب تصادفي
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
چت باکس
ديگر امکانات
Blogger Tricks
  • سایت ابزاردهی
  • (بهترین لینک باکس)
    تحلیل آمار سایت و وبلاگ
    پشتيباني
    قدرت گرفته از: بيگ سايت
    ترجمه شده توسط :بيگ تم
    تبليغات متني

    امداد و نجات در سيل




     عوامل ايجاد سيل

    سيل در اثر دو عامل اصلي بوجود مي آيد :

    الف ) جاري شدن سيل ناشي از عوامل طبيعي از بارش شديد باران

    ب ) ذوب شدن برف در ارتفاعات كه در اثر افزايش ناگهاني دما بوجود مي آيد، دو عامل فوق  شهرهايي كه در دامنه ارتفاعات قرار  گرفته اند را مورد تهديد قرار مي دهد .

    مهمترين عامل به حداقل رسانيدن خسارات جاني و مالي موارد تحقيقاتي و پيشگيري قبل از وقوع حادثه با توجه به بافت جغرافيايي منطقه مي باشد .

    معمولاً كار پيشگيري بعد از پايان گرفتن تحقيقات و جمع بندي گزارشات آغاز مي گردد .

    مراحل تحقيقات و جمع آوري اطلاعات

    1-   بازبيني مسيل از قله كوه هاي مشرف به شهر و نقشه برداري  و يادداشت برداري از قلوه سنگ هاي بزرگ يا تخته سنگ هايي كه در اثر فرسايش آمادگي حركت به قعر دره را داشته و با يك يا چند بارش شديد و طولاني باران از جاي خود حركت و در حين غلطيدن در گلوگاهي گير كرده و ايجاد آب بند خاكي و سنگي موقت بنمايد .

    2-   ارزيابي صخره هاي آهكي و آب بريدگي خاكي از نظر اينكه كه چه مقدار احتمال ريزش ناشي از بارش باران  و ذوب شدن برف را دارند .

    3-    بررسي وضعيت درختان اطراف مسير فرضي سيل كه چه مقدار فرسايش پيدا كرده و از خاك بيرون آمده اند .

    4-   چنانچه منطقه اي داراي شرايط رديف 1 و 2 باشد شكستن آب بند ممكن است در اثر فشار آب هاي انباشته  شده يك مرتبه صورت نگيرد يا اينكه آب بند خاكي ناشي از سيلآب پر شده و در حين سر ريز شدن دچار ويراني گردد و سيل مجدد كه ناشي از تخريب آب بند خواهد بود ميتواند مقداري رسوب سنگ و درختان مسيل كوهستاني را وارد شهر نمايد .

    5-    ضمن بازديد بررسي شود كه سيلاب كوهستاني از يك يا چند گلوگاه وارد مسيل شهري            مي شود .

    6-    ضمن بازديد بررسي شود كه مسيل داخل شهر تا چه حدي كشش سيل پيش بيني شده را دارد .

    7-    من بازديد بررسي شود كه آيا در حريم رودخانه ساختمان سازي، كيوسك و غيره ايجاد نشده باشد .      

    8-   بررسي شود كه آيا در حريم رودخانه كارگران سيار كارگاه هاي  موقت ايجاد نكرده باشند و همچنين لاشه اتومبيل و لاستيك هاي اسقاطي در داخل مسيل حريم رودخانه بر روي هم انباشته نشده باشد .

    9-   بررسي شود كه آيا قوس پل هاي احداث شده بر روي مسيل به اندازه كافي است تا بعضي از محموله هاي سيل كه روي آب حركت مي كنند و حجم اضافه در روي آن تشكيل مي دهند     مي توانند از اينگونه پل هاي قوسي عبور كنند و يا برخورد صورت مي گيرد .

    10-                بررسي شود كه آيا در مسيل ها فشار شكن طبيعي وجود دارد و در چه نواحي از مسيل مي توان فشار شكن مصنوعي ايجاد كرد .

    11-                        بررسي شود كه آيا ديواره مسيل ها دچار آسيب ديدگي شده است و ميزان آن چقدر است  .

    12-                 در صورت اطمينان از رودخانه مشخص شود  با خارج شدن سيلاب از مسيل راه هاي هدايت سيلاب به مسيل از چه نقاطي است .

    روش هاي جلوگيري از گسترش سيلاب

    1- چيدن مقدار زيادي گوني هاي در بسته شن و ماسه در جاهاي كه احتمال خروج سيلاب از مسيل يا مسير تعيين شده وجود داشته باشد .

    2- پيش بيني وسايل مكانيزه سنگين در نزديكي محلهايي كه احتمال وجود خروج سيلاب از مسير هاي  از قبل تعيين شده وجود داشته باشد .

    3- در نظر گرفتن فشار شكن مصنوعي جهت كاهش سرعت سيل و گرفتن محموله هاي حجيم روي آب .

    4- آماده بكار بودن جرثقيل هاي بزرگ و چنگك هاي هيدروليكي سنگين جهت زماني كه محموله هاي حجيم و سنگين روي سيل به زير پل ها گير مي كند آنها را خارج كند .

    5- احداث ديواره با گوني شن، قبل از سرريز رودخانه و يا طغيان مناطقي را كه احتمال سرريز و خارج شدن از مسيل از قبل تعيين شده وجود دارد ( مثلاً مستحكم كردن سر پيچ هاي مسيل )

    6- در فصول بارندگي در مورد تغييرات جوي با سازمان هواشناسي تماس گرفته شود تا در صورت لزوم آماده باش هاي لازم به اجرا درآيد .

    7- در صورت قوت احتمال وقوع حادثه ضمن دادن آماده باش كامل به نيروهاي امدادي در مكان هاي امن و مؤثر استقرار يافته و مجهز به تجهيزات گروهي  و فردي گردند .  

    الف ) تجهيزات گروهي شامل :

     خودروهاي امداد و نجات، آمبولانس كه در داخل آن حداقل براي هر گروه 3 عدد برانكارد مقداري لباس مردانه و زنانه ، پتو و جعبه كمك هاي اوليه پزشكي وجود داشته باشد .

    ب ) تجهيزات انفرادي تيم نجات شامل :

    1-  لباس ضد آب، چكمه، كلاه ايمني، هارنس و يا حلقه كمربند ايمني

    2- بي سيم دستي با برد و فركانس مناسب

    3- بلند گوي دستي

    4- رشته طناب سبك و مقاوم مثل طناب كوهنوردي و يا ابريشم پر لول و تعدادي كارابين

    5- چراغ قوه و يا نورافكن دستي

    6- بيل و كلنگ انفرادي دسته كوتاه ( نظامي )

    روش نجات با استفاده از ابزار و تجهيزاتي كه در اختيار است انجام مي پذيرد، براي مثال در حين طغيان در جاييكه عرض رودخانه كم باشد و در صورتيكه احداث پل هاي موقت مقدور نباشد براي نجات محاصره شده گان آنسوي رودخانه مي توان با استفاده جرثقيل هاي دكل بلند و بستن كابين مخصوص به قلاب آن و در صورت امكان اسنوكري در مورد نجات محصورين اقدام نمود . واضح است كه در اين نوع عمليات جرثقيل در پايين ترين درجه زاويه به صورت خوابيده مورد استفاده قرار خواهد گرفت در غير اين صورت ناجي از ارتفاع بالا به صورت راپل به محل تجمع محصور شدگان فرود و با توجه به موقعيت اقدامات لازم را به انجام مي رساند .

    نياز به ذكر اين مطلب نيست كه چرخ بال در چنين شرايطي سرعت عمليات جستجو و نجات را در صورت وضعيت جوي مناسب پرواز به صورت تصاعدي افزايش مي دهد .

    شايان ذكر است در صورتيكه تشخيص داده شد افزايش طغيان محرز است چنانچه تصميم به برداشتن پل هاي فلزي مجاز و غير مجاز مسير سيل بود بايد توجه شود تا اشخاصي با برچيده شدن اين پل ها در محاصره سيل قرار نگيرند .   



    نمايش اطلاعات اين پست
    ارسال نظر
    نام :
    ایمیل :
    سایت :
    پیام :
    خصوصی :
    کد امنیتی :

    صفحات وبلاگ



    [ ]