سایت آتش نشانی | سايت دانشجويي ايمني و اتش نشاني

درباره سايت
سايت دانشجويي ايمني و آتش نشاني اولين سايتي است كه به صورت تخصصي در رشته ايمني و آتش نشاني قدم برداشته است
موضوعات
آرشيو
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :

عضويت در سايت

نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار سايت
» امروز : 0
» ديروز : 0
» افراد آنلاين : 1
» همه : 344024
پيوندها
لينک هاي روزانه
لينكي ثبت نشده است » عشق من
» آرتـــا کد
» بيگ تـــــم
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
عضويت لغو عضويت

آخرين مطالب
برترين مطالب
مطالب تصادفي
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
چت باکس
ديگر امکانات
Blogger Tricks
  • سایت ابزاردهی
  • (بهترین لینک باکس)
    تحلیل آمار سایت و وبلاگ
    پشتيباني
    قدرت گرفته از: بيگ سايت
    ترجمه شده توسط :بيگ تم
    تبليغات متني

    مقاله زلزله



    زلزله: بخش هايي از زمين هميشه در حال حركت هستند باور كردنش مشكل است ولي اين واقعيت وجود دارد اين حركت ها به قدري آرام و كند هستند كه معمولا متوجه نمي شويم درست مثل رشد ناخن ها كه به كندي انجام مي گيرد وبه همين دليل هم ماآن را احساس نمي كنيم .زماني كه سرعت وحركت هاي زمين شدت گيرد،ممكن است زمين لرزه به وجودآيد و ساختمانها را خراب كند . معمولاپس از هر زمين لرزه اصلي لرزه هاي ثانوي روي مي دهد كه پس لرزه نام دارد. هر زمين لرزه يك كانون دارد كه نقطه شروع آن است بخش هاي از زمين به طرف بالا وپايين وچپ وراست حركت مي كند وموجهايي را به نام امواج لرزان به وجود مي آورد كه در سراسر پوسته زمين پخش مي شود . براي اندازه گيري بزرگي زلزله ،از مقياسي به نام( ريشتر) استفاده مي شود اين مقياس به نام ريشتر ،دانشمند بزرگ آمريكايي نام گذاري شده است اگر بزرگي زلزله بيشتر از ۲ درجه ريشتر باشد ، زلزله كوچك(خفيف)است واگرشدت آن بيشتر از ۸ درجه ريشتر باشد خيلي بزرگ (شديد) است ما روي قسمت بيروني ،يعني پوسته زمين زندگي مي كنيم ضخامت برخي از قسمتهاي پوسته زمين ۳۰ تا ۴۰ مايل است . اگر كره زمين را سيب فرض كنيم ضخامت پوسته زمين هم چون پوسته سيب است. اغلب زمين لرزه ها در همين بخش ، يعني پوسته زمين رخ مي دهند پوسته زمين به تكه هاي مختلفي تقسيم مي شود كه اين تكه هاي از هم جدا شده ، مدام حركت مي كنند گاه پيش مي آيد كه در اين حركت ها دو تكه پوسته بر هم فشار وارد مي كنند محل تماس دو تكه پوسته را گسل گويند اگر اين گونه تماسها دو تكه پوسته بتواند از هم عبور كنند و به هم فشار وارد آورند ،پوسته زمين در آن ناحيه خم شده ،بر آمده مي گردد وناگهان اين خميدگي رها مي شود وبلافاصله ممكن است همه آن قسمت حدود ۴-۵ فوت حركت كند اين همان اتفاقي است كه در سال ۱۹۸۵ در عمق ۱۲ مايلي از سطح زمين در مكزيك رخ داد و بزرگي اين زمين لرزه ۱/۸ درجه درمقياس ريشتر اندازه گيري شد در اين رويداد ساختمان ها فرو ريختند وهزاران نفر كشته شدند. اغلب زمين لرزه ها در طول سواحل اقيانوس آرام روي مي دهد ، جايي كه پوسته زمين مدام در حال حركت است .

    ايمن سازي محيط آموزشي: ايمن سازي در مقابل خطرات ناشي از زلزله از مهمترين اقداماتي است كه بايد قبل ازوقوع زلزله انجام شود. حوادث ذكر شده مي توانددر بعضي از موارد حتي بيش از سقوط آوار،صدمات وجراحات وارد كند؛ پس بهتر است كه از قبل روشهاي اجتناب از آن ها را آموخت ومحيط آموزشي را ايمن ساخت . ۱- پنجره ودر هاي بزرگ شيشه اي را با چسب هاي نواري به صورت ضربدر چسبانيد تا از پرتاب شيشه جلوگيري شود . ۲- تابلو،تخته سياه وقفسه هاي كتابخانه وغيره را بايد درجاي خود محكم كردتا درموقع زلزله سقوط نكنند. *با توجه به اين مطالب مي توان تصور كرد زماني كه ساختمان،مقاومت لازم را نداشته باشد،پس از وقوع زلزله احتمال بروز حوا دث زير وجود دارد: ۱-تعدادي از دانش آموزان زير آوار واجسام سنگين گرفتار شوند. ۲-ممكن است افرادي به علت قطع برق در محل هايي تاريك محبوس شوند. ۳-تعدادي مجروح شده،باعث وحشت ديگر دانش آموزان شوند. ۴-تعدادي احتياج به دارودارند و تعدادي نيز بدون اجازه از مدرسه خارج شده اند. ۵-در اين گيرودار،والدين دانش آموزان مراجعه كرده،خواستار فرزندانشان مي باشند. همه اين اتفاقات،پس از وقوع زلزله پيش خواهد آمد؛پس وظيفه ما بسيار حائز اهميت مي باشد كه با برنامه ريزي از پيش تعيين شده آمادگي لازم را داشته باشيم تا از خسارات وتلفات احتمالي جلوگيري نمائيم. وسايل نجات عبارتند از: *بيل ،كلنگ،طناب،جعبه ابزار،چراغ قوه،باطري يدك، شيلنگ آب ،راديو كوچك ،بلند گوي دستي ، كپسول آتش نشاني و دفتري كه ليست دانش آموزان در آن قيد شده باشد. *بايستي قبل از وقوع زلزله،گروهي از دانش آموزان را به عنوان ((گروه تداركات))منظور كرد كه از قبل ، وسايل اضطراري و نجات را آماده كرده باشند تا در صورت لزوم اقدام نمايند. توجه:تمامي وسايل گروه تداركات، بايد با هماهنگي مسؤولين مدرسه در محلي دور از خطرات ناشي از خرابي ساختمان نگهداري شود تا در صورت لزوم دسترسي به آنها آسانتر باشد. بديهي است با همه اقداماتي كه در شرايط اضطراري انجام مي دهيم باز هم خطر به طور جدي بر طرف نمي شود وگاهي در محل هاي زلزله زده ممكن است نياز باشد به افراد زير آوار مانده،كمك كنيم و تا رسيدن نيروهاي امدادي بايد عمليات نجات را به وسيله گروه تداركات انجام دهيم.اين عمليات عبارتند از: ۱٫مسؤوليت بايد تقسيم شود تا در اسرع وقت راه نفوذ به ساختمان را پيدا كنيم . ۲٫افراد آسيب ديده ي سطحي را بيرون بياوريم و پس از كمك هاي اوليه،ضمن روحيه دادن به آنها از تعداد افراد خانواده شان سؤال نموده،مصدوم را به بيمارستان اعزام كنيم. ۳٫خونسردي خود را حفظ كرده‌،در صورت دسترسي به آشپزخانه،‌فلكه گاز وآب وكنتور برق را قطع نمائيم. ۴٫گوش خود را به آوار يا ديوار هاي ريخته شده يا لوله دود كش يا لوله هاي آب بگذاريم تا اگر صداي ناله اي شنيده مي شود فورا به كمك آن ها بشتابيم. ۵٫در صورتي كه حدس زديم شخصي زير آوار است ،با وسيله اي محل را علامت گذاري كرده ،از تجمع در محل ذكر شده خودداري نمائيم. ۶٫در خاتمه در صورتي كه مصدومين،احتياج به تنفس مصنوعي و ماساژ قلبي داشتند اين كار را بدون فوت وقت انجام دهيم.

    روش هاي يافتن افراد در زير آوار: الف)به وسيله افراد نجات يافته از زير آوار. ب)به وسيله همسايگان و آشنايان نزديك در محل. ج)از روي مدارك موجود در ساختمان؛مثل شماره تلفن اقوام و نزديكان آنان. *ضمنا اگر زماني به دليل خرابي ساختمان مدرسه،سالن هاي خروجي مسدود شد،رعايت نكات ذيل تا رسيدن ماموران نجات ضروري است وبايد همگي دراين خصوص همكاري لازم را انجام دهند: ۱٫در وهلۀ اول بايد خونسردي خود را حفظ واز ايجاد سر وصداي زياد خودداري كنيد و در صورتي كه براي طلب كمك صدا مي زنيد بعد از هر بار صدا كردن،مدت كوتاهي را براي شنيدن جواب،همگي سكوت كنيد. ۲٫ از فعاليت زياد خود وهمراهان خودداري كنيد تا از اكسيژن موجود ،براي مدت زمان بيشتري استفاده كنيد . ۳٫ اگر احساس كرديد امداد گري جهت كمك به شما نزديك مي شود با خونسردي كامل وبا صدا زدن وضربه زدن خفيف به نقاطي از ساختمان تخريت شده ،وي را براي يافتن خودتان راهنمايي كنيد . ۴٫اگر اين موارد را رعايت كنيد واز انجام فعاليت زياد خود داري نماييد ،امكان زنده ماندن شما حتي تا چند روز در داخل محلي كه گرفتار شده ايد وجود دارد .در اين گونه موارد هميشه ياد خدا باشيد وبه اوتوكل كنيد . مراحل نجات: مرحله اول : رسيدگي به مصدومين: بايد كمك هاي اوليه را در محل مطمئن اجرا كرد وقبل از اين كه مصدوم را حركت دهيد اگر صدمه زياد نديده ومي تواند صحبت كند ،اسم وآدرس وي واطلاعاتي را كه مي تواند در اختيارتان بگذاردبپرسيد واگر بي هوش بود اسم وآدرس وي را پيدا كرده،با خط درشت بنويسيد وبرروي لباس او سنجاق كنيد. مرحله دوم : كاوش ساختمان هاي كم آسيب ديده ،كه اين مرحله شامل اقدامات زير است : ۱٫نجات افرادي كه به طور خقيف به دام افتاده اند . ۲٫كاوش ساختمانهاي كم آسيب ديده به منظور حصول اطمينان از اين كه اشخاص به دام افتاده بدون رسيدگي باقي نمانده باشند . مرحله سوم: علامت گذاري ساختمان ها بعد از كاوش آنها.

    هدف از علامت گذاري عبارت است از : ۱٫صرفه جويي در كار وزمان ،با تعيين ساختمان هايي كه عمل كشف مصدوم ونجات در آنها انجام شده است . ۲٫ نشان دادن اين كه ساختماني متضمن بعضي مخاطرات است. فقط ساختمان هاي كم آسيب ديده را كه به خوبي قابل كاوش باشند مي توان به صورت زير علامت گذاري كرد وبه اين ترتيب نشان داد كه اين ساختمان ،كاوش شده ومصدومين را به خارج برده اند . علامت گذاري بدين صورت است كه نزديك در ورودي با گچ يك حرف (ك)نوشته مي شود ودر مخرج اين كسر ،حرف اول سرويسي كه مسؤل كاوش بوده نوشته مي شود. هر جا كاوش كنندگان با وضع خطرناكي رو به رو شوند بايد در سمت چپ كسر حرف (خ) را اضافه نيز اضافه نمايند :ك/س خ ساختمان توسط نجات ،كاوش شده، خطر دارد. مرحله چهارم : اكتشافات نقاطي كه احتمال وجود باز ماندگان در آنجا مي رود . اين نقاط عبارتند از : ۱٫پناهگاه ها . ۲٫محل هاي نزديك بخاري هاي ديواري وداخل دود كش ها . ۳٫ قفسه ها وفضاي زير پلكان ۴٫ جاهاي خالي زير آوارها . ۵٫ زير زمين ها . ۶٫ اتاق هايي كه كاملا ويران نشده اند . *چنانچه احساس شد هنوز اشخاص گم شده اي وجود دارند كه ممكن است زير آوار باقي مانده باشند از روش صدا كردن وگوش دادن استفاده مي كنيد بدين ترتيب كه صدا مي زنيد : (گروه نجات اينجاست صداي مرا مي شنويد ؟) ساير نجات گران در اين موقع به جوابي كه مي آيد گوش مي دهند .چنانچه صدايي نيامد بهتر است به ديوار ، لوله هاي آب ويا تير آهن ضربه زده شود تا صدايي توليد كند سپس مجددا گوش دهيد چنانچه صدايي به گوش رسيد فورابا شخص به دام افتاده ارتباط بر قرار كنيد ونسبت به نجات او اقدام نماييد . آمادگي دسته جمعي دانش آموزان: تا كنون ياد گرفتيد كه چگونه وبه چه طريقي هنگام وقوع زلزله هر كجا كه هستيد در جاي امني پناه بگيريد وخود را از آسيب هاي جدي در امان نگه داريد وهمچنين محيط آموزشي خود را را تا حد زيادي نسبت به گذشته ايمن سازيد اكنون فرا مي گيريد بعد از وقوع زلزله با چه شرايطي روبه رو خواهيد شد وبراي كمك به خود وديگران چه كار هايي بايد انجام دهيد جهت جلوگيري از بي نظمي حاصل از مسائل بعد از زلزله كه قبلا نيز ذكر شد ،بايدشوراي ايمني زلزله تشكيل شود.اين شورا شامل گروهاي متشكل از تعدادي دانش آموز (از اعضاي ورزيده هلال احمر)با وظايف تعيين شده است كه براي هر گروه ،يك سرپرست تعليم مي بينند تا بتوانند در صورت نياز ،همگام با معلمان ومسؤولين مدرسه اقدامات ضروري را انجام دهند . قبل از بررسي شرايط گروه ها ،بايد چند مورد را مورد توجه قرار داده،براي گروه ها توضيح كامل داده شود : ۱٫كليه فعاليت هاي دانش آموزان بايد زير نظر معلمان ومسئولان باشد . ۲٫اعضاي گروه ها بايد قبل از هر گونه اقدامي به دقت جوانب آن را بررسي كنند واز هرگونه تصميم گيري عجولانه وبدون تفكر بپرهيزند ؛چرا كه ممكن است كار ديگران را نيز مختل كنند . ۳٫گروه ها بايد همكاري صميمانه اي با هم داشته باشند ۴٫حفظ آرامش ،يكي از مهم ترين نكاتي است كه همواره بايد رعايت شود . شرح وظايف گروه ها (شوراي ايمني زلزله ): ۱) گروه پشتيباني: اولين گروهي كه بايد بلا فاصله بعد از وقوع زلزله اقدام به عمليات نمايند گروه پشتيباني است ؛زيرا اين گروه وسايل مورد نياز ساير گروه ها را در اختيارشان قرار مي دهد ؛ پس بهتر است اعضاي اين گروه ،بهتر از افراد ديگر از محل دقيق وسايل ضروري وقوع حادثه آگاهي داشته باشند . شرح وظايف گروه پشتيباني: ۱٫اعضاي اين گروه بايد پس از وقوع زلزله به محل نگهداري وسايل اضطراري رفته آنها را بين ساير اعضا تقسيم كنند ؛مثلا كمك هاي اوليه را در اختيار گروه كمك هاي اوليه ووسايل امداد را در اختيار گروه تجسس قرار دهند وغيره. ۲٫در صورت نياز ،آب ومواد غذايي را بين دانش آموزان تقسيم كنند . ۳٫چند نفر از اعضاي گروه بايد مانع ورود دانش آموزان به داخل ساختمان شوند. ۴٫يك يا دونفر از اعضا بايد از روي ليست دانش آموزان ،نسبت به شناسايي افرادي كه در محل نيستند اقدام بكنند وسپس نتيجه را به افراد گروه تجسس برسانند تا آنها به كمك شخص غايب بروند . ۵٫ اسامي افرادي را كه از محل حادثه (مدرسه )خارج شده اند علامت گذاري كنند تا در صورت نياز بتوانند پاسخ گوي خانواده آنان باشند . ۲)گروه تجسس: همان طور كه گفته شد پس از وقوع زلزله ممكن است در جايي از ساختمان ،فردي در مكاني محبوس يا مجروح ويا نياز مند كمك باشد .بنابر اين عده اي بايد با دقت وتحت نظارت سرپرست گروه و با اجتناب از مراجعه به مكان هاي بسيار خطر ناك (مثل قسمت هاي ويران شده يا در حال ويراني ، مناطق آتش گرفته و)ساختمان مدرسه را بازرسي كنند .از آن جايي كه ساختمان مدرسه بزرگ است توصيه مي شود طبق هماهنگي كه بايد از قبل انجام شود كل ساختمان را به چند منطقه تقسيم كرده ،براي كنترل هر منطقه ، چند دانش آموز ويك سر پرست در نظر گرفته شود .پس از وقوع زلزله بهتر است مناطقي بررسي گردد كه احتمالا هنگام وقوع زلزله عده بيشتري در آنجا بوده اند (مانند كلاس هاي درس)و يا امكان دارد كه بيش ترين تعداد مجروح در آن قسمت باشد . شرح وظايف گروه تجسس: ۱٫اعضاي اين گروه بايد تمام كلاس ها ، راهروها وحتي اتاق هايي كه بدون استفاده هستند بررسي كنند . ۲٫پس از بررسي اتاق ها بايد با علامت ضربدر آنها را علامت گذاري كرد تا ديگر اعضاء جهت بررسي ،مجددا به آنجا وارد نشوند . ۳٫اگر مجروحي در جايي پيدا شد بايد به دقت تمام وبا رعايت اصول روش كمك به مجروح ،او را به خارج از ساختمان ،جايي كه افراد گروه كمك هاي اوليه در آن جا مستقر شده اند ،منتقل كرد . ۴٫اگر فردي در زير آوار است ، بايد با دقت وبه آهستگي تكه هاي آوار را جابه جا كرد وروي آن منطقه نايستاد تا صدمه بيشتري به مصدوم وارد نشود . ۵٫ فلكه گاز ،وسايل حرارتي وسيم برق را بايد بررسي كرد وهر چه سريعتر نسبت به قطع آنها اقدام نمود . ۶٫در صورت آتش سوزي ،بلا فاصله گروه اطفاءحريق را مطلع نمود . ۳) گروه اطفاءحريق: اين گروه باتوجه به احتمال وقوع آتش سوزي پس از زلزله،بايد از قبل ،نكات لازم جهت اطفاءحريق را فرا گيرند وبا تمرين ،مهارت لازم را كسب نمايند تا بتوانند در صورت نياز ،مسئولان مدرسه راياري كنند . شرح وظايف گروه اطفاءحريق: ۱٫اعضاي گروه پس از شناسايي اماكني كه آتش گرفته ويا احتمال آتش سوزي دارد ،بايد نوع آتش را شناسايي كرده ،با استفاده از وسايلي از قبيل كپسول آتش خاموش كن ،آب ،ماسه وشن، سعي كنند كه آتش را مهار نمايند ومانع سرايت آن به ساير مناطق شوند. ۲٫در صورتي كه آتش مهار نشد وسرعت آن زياد بود ،بايستي محل را ترك كنند واطراف آن منطقه رانيز در صورت جدي تر شدن ،تخليه نمايند . ۴)گروه كمك هاي اوليه: جعبه كمك هاي اوليه ومحتويات آن عبارتند از : داروهاي ضد عفوني كننده ،گاز استريل ،باند ،چسب زخم ،دارو هاي مسكن ،پماد سوختگي ،آتل ،باند سه گوش،قيچي،پنس وديگر وسايل اضطراري. با وقوع هر زلزله احتمال دارد عده اي مجروح شوند ؛بنابر اين اعضاي اين گروه بايد از قبل ،به خوبي كمك هاي اوليه را بياموزند ودر اين كار مهارت لازم را داشته باشند .قبل از وقوع حادثه بهتر است محل امني در خارج از ساختمان ودور از موانع خطرناك (مثل تيرك هاي زمين بازي- درخت ها، تيرهاي چراغ برق)براي استقرار گروه كمكهاي اوليه وانتقال مجروحين به آنجا تعيين شود .

    شرح وظايف گروه كمك هاي اوليه ۱٫افراد گروه بايد مهم ترين كمك هاي اوليه همچون تنفس مصنوعي ،بستن زخم ها وشكستگي ها ورا به مجروحين برسانند ۲٫در مورد جراحات سطحي بايد كمك هاي اوليه را انجام داد ودر مورد جراحات خطرناك ،پس از كمك هاي اوليه بايد منتظر نيروهاي كمكي شد ويا اورا به مراكز اورژانس اعزام نمود . ۳٫ افراد گروه ضمن مداوا بايد به روحيه بيمار توجه كنند وبا سخنان تسلي بخش ومحبت آميز او را آرام كنند واطمينان بخشند. طولاني ترين زلزله اي كه كه تا كنون اتفاق افتاده بين چهل تا چهل وپنج ثانيه طول كشيده است .در طول اين مدت مي توانيد به آرامي از يك تا چهل بشماريد وفكر خود را به كار بگيريد . اگر در فضاي باز مثل چمنزار اردو زده ايد احتمالا خطر كمتري براي شما وجود دارد مگر اينكه نزديك كوه باشيد واحتمال ريزش كوه وجود داشته باشد .به رغم افسانه ها وداستان هايي كه در مورد دهان باز كردن زمين وفرورفتن ساختمان ها وجوددارد ، تا كنون زلزله به ندرت باعث بروز چنين حوادثي شده است. در طي قرون متمادي در اثر تكان ها ولرزش ها ي كره زمين ،اشكال مختلف جغرافيايي به وجودآمده اند با آنكه اغلب شهرهاي ماروي مناطق نا متعادل وزلزله خيز بنا شده است وزلزله ها باعث خرابي و ويراني بسياري مي شود اما هنوز ساختمان ها با الگوي معمولي بنا مي شوند . دانشمندان پيش بيني كرده اند در سال ۲۰۰۰ در حدود ۷۵ ميليون آمريكايي بر روي يك منطقه زلزله خيز ويا در طول آن زندگي خواهند كرد در حال حاضر از هر ۷ نفر آمريكايي يك نفر در ناحقه زلزله خيز زندگي مي كند وبر اساس اظهارات دانشمندان در پايان قرن حاضر از هر چهار نفر يك نفر در ناحيه اي زلزله خيز زندگي خواهد كرد. امروزه به دليل وجود وسايل تكامل يافته دقيق ،نظير كامپيوتر ،ليزر وقمر هاي مصنوعي ممكن است روزي فرا رسد كه زلزله شناسان بتوانند مارا از زمان وقوع زمين لرزه هاي شديد در آينده دقيقاآگاه سازند . اگر چه در بعضي مناطق امكان وقوع زمين لرزه نسبت به ساير نقاط بيشتر است ولي نمي توان با صراحت مدعي شد كه يك منطقه بخصوص هرگز دست خوش زلزله نخواهد شد .براي مثال در (چارلستون كاروليناي جنوبي ) كه اصولا به عنوان يك منطقه مصون مانده از زمين لرزه شناخته مي شد ،درسال ۱۸۰۶ زلزله اي رخ داد كه حاصل آن خسارات مالي وجاني فراوان بود . درسال ۱۷۱۱ در ناحيه( نيو مادريد ميسوري )يعني منطقه اي كه نسبت به خط ساحل شرقي كمتر احتمال وقوع زمين لرزه مي رفت ،زلزله اي به مراتب شديد تر اتفاق افتاد . به هر صورت آنچه ثابت شده اين است كه زلزله خيز ترين نواحي ،در غرب ،بخصوص آلاسكا وكاليفرنيا واقع شده اند.

    زلزله هاي مهم در ايران

    سال وقوع محل وقوع ماه وقوع بزرگي(مقياس ريشتر نمايش اطلاعات اين پست

    ارسال نظر
    نام :
    ایمیل :
    سایت :
    پیام :
    خصوصی :
    کد امنیتی :

    صفحات وبلاگ



    [ ]